پرستاران جوان

بچه های پرستاری 91 قم

پرستاران جوان

بچه های پرستاری 91 قم

اینم به خاطر آقای سجادی

میخام یه معرفی برم بیزحمت ادامه مطلب

 

 

روستای وفس(vafs)

خب اینجا هم روستای پدری ماست و البته چندتا از بچه های کلاس 


اول با یه نمای بالا از وفس شروع میکنم

همین طور که توی عکس میبینید روستایی هستش کاملاً کوهستانی و بین کوه ها محصور شده

حالا کم کم بریم داخل روستا

از وسط روستا یه رود میگذره و  در بعضی جاهاش هم از این پلهای چوبی زیبا هستش (اینجا در محله خیبر هستش {یکی از14 محله فوس}  محله پدری ما که سادات وفس معمولاً اینجا ساکن هستن البته نه همشون)

و بعضی جاهاشم نداره از اون پلها (فک کنم محله اسبین باشه)

آره خلاصه اینم بهار وفسه

و البته وفس پر هستش از میوه هایی که گیر ما فقیر فقرا نمیاد بخوریم مثل آلبالو قیصی آلو سیاه گردو آلوچه آلو بخارا و....

خب از تابستونش با میوه هاش بگذریم میرسیم به پاییزش(مناطق جنگلی وفس)

و صد البته زمستونی که خود من هم هنوز تجربه اش نکردم(ولی میتونم بگم بهار وفس از زمستون های قم هم سردتره)

و عکس آخر هم از گروهی از گردشگر ها هستش که از همدان راهی مناطق جنگلی وفس شدن


آره خلاصه روستایی قشنگیه چون هنوز طبیعتش دست نخورده است و هوایی بسیار پاک داره

من خودم تقریباً اکثر مناطق و شهرهای ایران رو سفر کردم

ولی بدون اغراق میگم نه اینکه فک کنید روستای پدریم هستش ولی یکی از زیبا ترین جاهایی هستش که میتونید به اونجا سفر کنید و از اون لذت ببرید(اگه دوست داشتید زودتر برید چون زمزمه هایی به گوش میرسه که میخان توریستیش کنن اونوقت دیگه فکر نکنم بتونید زیبایی حال حاضرش رو ببینید)ضمنن مطمئن باشید بسیار قشنگتر از عکس هایی هستش که من گذاشتمشون


راستی وفس گویش منحصر به فردی رو داره که متعلق به زبان تاتی هستش که توسط مادها مورد استفاده قرار میگرفته

حالا چندتا کلمه اش رو میگم تا یاد بگیرید البته اگر خودم درست تلفظش کنم

به فینگیلیش مینویسم که بهتر بتونید بخونید


دختر   keleh

پسر    lazeh

بچه      zarro

مرد      merdeh

زن       zeleh (خداییش ته اقتدار مردای وفسی رو میرسونه ها به زنهاشون میگن ذله)

بفرمایید      -bafarmae

حالت خوبه   halian nacheh

بریم خونه     basam keh


چیکار میکنی؟   chiear kari

و......


آره خلاصه این هم گویش وفسی بودش

و مهمترین مسئله این هستش با اینکه از جمعیت بالای وفسی ها فعلن تعداد کمیشون ساکن خود وفس هستن

ولی وفسی ها هرکجا که هستن چه قم چه تهران چه اراک و چه بسیاریشون که خارج از کشور هستن همشون مطمئن باشید هرکجا باشن با افتخار میگن وفسی هستیم و افتخار میکنن به تاریخ و تمدن روستای کوچکشون نه بزرگی شهرهای بی تمدن امروزی


نظرات 15 + ارسال نظر
jaberi سه‌شنبه 19 آذر‌ماه سال 1392 ساعت 07:27 ب.ظ

سید جان میخوای جند تا عکس از شهرمون بهت بدم تو کفش بمونی؟

بده عزیز جان شهر شما رو هم میذاریم

morteza سه‌شنبه 19 آذر‌ماه سال 1392 ساعت 07:48 ب.ظ

عاقا واجب شد رفتم کورنگ ی چندتا عکس بگیرم ببینی طبیعت یعنی چی مخصوصا سد شیرین سو.جمعش کن بابا تبلیغات میکنی توریست جذب کنی شوخی کردم قشنگ بود سید اگه راست میگی ی مینی بوس بگیر بچه های کلاس دسته جمعی بریم مهمون تو . اینجوری بهتر زیباییش رو حس میکنیم

از تالاب شیرین سو عکس بگیر داداش بده میذارم بروبچ ببینن
طرف شما ما زیاد اومدیم برادر
به سجادی که گفت این پست رو بذار میگم بگیره بریم
ولی اگه مردش هستید بیایید الان بریم یک فازی میده
یعنی سرماش عجیب غریبه هستشا
سرویس میشیم میره
البته اگه مینی بوسش سر نخوره بره ته دره

javad سه‌شنبه 19 آذر‌ماه سال 1392 ساعت 08:28 ب.ظ

همه جایه ایران زیباست ای کاش همه قدرشو میدونستن

بهله

REZAOMIDI4444 سه‌شنبه 19 آذر‌ماه سال 1392 ساعت 09:59 ب.ظ

بابا روستا ....
جای قسنگی بودش
خدا قسمت کنه
:))

اگه قول بدی مارو ببری کوه پایه منم میبرمت اینجا تازه گردو هم بت میدم

محرابی سه‌شنبه 19 آذر‌ماه سال 1392 ساعت 10:56 ب.ظ

وای چه خوشگله
من قبلا عکساشو تو لب تاپ سمیعی دیده بودم ولی اینا خیلی قشنگ گرفته شده. عین والپیپره

مطمئن باشید واقعیتش زیباتر از عکساش هست
ضمنن اینا رو همش عکاسا گرفتن پس با کار فرد معمولی فرق میکنه

ناشناس چهارشنبه 20 آذر‌ماه سال 1392 ساعت 09:51 ق.ظ

سلام
آخه چرا خودتون بلد نسیتیدبه مردم اطلاعات اشتباه میدید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
"چیکار میکنی" رو اصلاح کنید

حالا چرا ناشناس پیام دادید آخه
خب اقلاً تلفظ درستش هم مینوشتی
البته اگه مسلط هستیا
من بلد نیستم زیاد وفسی
چیر هستش چور هستش
پس شما گفتید چور اشتباه پس چیر رو میذارم
نمیدونم والا

mousavi چهارشنبه 20 آذر‌ماه سال 1392 ساعت 12:29 ب.ظ

اگه روستای خودمون میرفتم یه عکس می گرفتم تنهایی حریف همه عکسا بود
باغ های میوه ،منظره و زمین های برنج همه کنار هم

سید آدرس بده

mousavi چهارشنبه 20 آذر‌ماه سال 1392 ساعت 12:30 ب.ظ

عکس درخت بهاری خیلی قشنگ بودBRAVOOO

خواهش میکنم

REZAOMIDI4444 چهارشنبه 20 آذر‌ماه سال 1392 ساعت 01:17 ب.ظ

کوه پایه کجاس ؟؟!!؟؟
تو هم دلت خوشه ....

پسوند فامیلیته

s . r . sajjadi چهارشنبه 20 آذر‌ماه سال 1392 ساعت 05:07 ب.ظ

سید جان دستت درد نکنه شرمنده کردی.
اطلاعات تقریبا کامله ولی اینا هم من اضافه میکنم:
وفس حدود 2500 متر از سطح دریا ارتفاع داره وبلندترین کوهش 3000متر ارتفاعشه. در حالت عادی تقریبا بین 10 تا 15 درجه از قم سردتره. برفش از ابان ماه شروع میشه و گاهی تا فروردین ادامه داره. 5 چشمه داره که همیشه در طول سال اب دارن که تو زبون محلی به اونا کریز گفته میشه .
این روستای تاریخی 14 محله داره که هر محلش یه مسجد داره و تو محرم اهالی هر محله به طرف محله ی دیگه دسته ی عزاداری میبرند و....
تازگیا هم که که جز چند روستای برتر گردشگری کشور انتخاب شده. از همه ی بچه ها دعوت میکنم یه سر به این روستا بزنن.

ناشناس پنج‌شنبه 21 آذر‌ماه سال 1392 ساعت 09:52 ق.ظ

بعدا معرفی میکنم
درست گفتید
پس حتما ترم بعد بیاید اصطلاحات رو بهتون یاد میدم

چشم منتظریم
ولی یک حدسایی میزنم
تعدادمون داره بالا میره 4-5 تایی شدیم
پدرم بلده ولی وقتشو ندارم برم یاد بگیرم

اتاق عمل91 پنج‌شنبه 21 آذر‌ماه سال 1392 ساعت 09:47 ب.ظ

این زبونه مخصوص فقط وفس نیستا!
بفرمایید bafermoa میشه...مرد merda میشه

میدانم عزیز من
زیاد تفاوتی نداره اینی که نوشتی با مال من
به اَ اِ اوش اینقد گیر ندید حالا

s . r . sajjadi پنج‌شنبه 21 آذر‌ماه سال 1392 ساعت 10:13 ب.ظ

سید بیا خودم فشرده بهت یاد میدم

باشه اگه حالشو داشتم

ناشناس شنبه 23 آذر‌ماه سال 1392 ساعت 10:20 ق.ظ

واقعا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

چی واقعن این که 4 5 تا هستیم
یا اینکه وقتشو ندارم وفسی یاد بگیرم

ناشناس یکشنبه 24 آذر‌ماه سال 1392 ساعت 10:50 ق.ظ

هیچ کدوم
این که یه حدسایی زدید

آهان اون مورد
آخه اگه از بچه های کلاس باشید چندتایی فامیلیهاشون میخوره همشهری ما باشن

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد